Tulipas tässä taas koomattua tuon leipomisen kans ihan urakalla, mutta kyllä siitä syötävää tuli...

Eli patongin alkuperäinen ohje (4kpl):

3dl vettä

1tl suolaa

1dl vehnähiutaleita

1pss kuivahiivaa

4-5dl vehnäjauhoja

0,5dl margariinia

Täyte:

1dl margariinia

2dl hienonnettua persiljaa

3-4 valkosipulinkynttä

 

Lisää reilusti lämpimään veteen suola ja vehnähiutaleet. Sekoita jauhoihin kuivahiiva ja lisää nesteeseen.

Lisää viimeisenä pehmeä rasva ja alusta taikina tasaiseksi. Anna kohota liinalla peitettynä.

Jaa taikina neljään osaan. Kauli palat pyöreiksi (sentin paksuiseksi ja n. 35cm halkaisijaltaan) levyiksi.

Sekoita rasva, hienonnettu persilja ja puristetut valkosipulinkynnet keskenään ja levitä seos taikinalevyille.

Rullaa levyt patongeiksi. Anna kohota pellillä. Viillä terävällä veitsellä pintaan viiltoja.

Paista 225 asteessa uunin keskitasossa n. 15min.

 

No sitten minun versio... xD

Kuumeisesti etin jotain mitä leipoa. Kattelin eri ohjeita ja bongasin tuon. Katoin vaan et aineet löytyy ja piste. No joo... kuten tavallista, eihän mulla kaikkia aineita ollut. Vehnähiutaleet korvasin kaurahiutaleilla (no tuon tiesin heti aluksi et korvaan noin). Sit kun taikina oli kohoamassa ja olin sitä maustevoita tekemässä niin huomasin et eihän mulla mitään persiljaa ole. Se olikin basilikaa xD

Ja saatika et mulla olis ollut tuoretta persiljaa 2dl!!!!

No laitoin basilikaa vähän mauksi/väriksi ja 4 valkosipulinkynttä. Maku on onneksi hyvä :D

Mut sit tuo taikina. Aika pieniä patonkeja saa tehdä et siitä taikinasta 4 niitä saa! Mä tein kolme ja se viimenen niistäkin on aika pieni...

Ja se maustevoin määrä oli kans aika vähäinen, mutta just ja just sai levitettyä. Ehkä tekisin senkin vähän isompana satsina.

niin ja en tehnyt pyöreitä levyjä vaan suorakaiteen muotoisia ja rullasin niistä sit tasapaksuja patonkeja.

Loppu hyvin kaikki hyvin. Valkosipuli maistui just hyvin ja taikinakin on ihan hyvä.